KRISHANTERINGENS ABC

Med Head On-metodiken görs fakta om krishantering och krispsykologi tillgängliga för alla som har önskan och möjligheten att lära sig vad kris är, hur en kris kan påverka den som drabbas och vad som gör att vi människor reagerar på vårt unika sätt. Kunskap om detta är ett viktigt redskap både för hjälparen i mötet med den drabbade och för att den som har drabbats ska kunna förstå sig själv, sina känslor och reaktioner. Att kunna sätta ord på det han/hon redan vet och känner inom sig.

Boken är skriven för dig som kamratstödjare, krishanterare, hjälpare, god vän, drabbad och självklart till alla er som till vardags, i ert yrke, har rollen som den professionella hjälparen.  

Vi kan inte alltid förebygga eller förhindra otäcka eller svåra händelser men genom att förbereda oss och utbilda oss kan vi förbättra våra förutsättningar att hantera krisen i tid. Kunskap om krishantering, krisprocessens faser och om hur människor reagerar vid kris skapar trygghet och gör oss mer handlingskraftiga. För när vi ska agera som hjälpare i kris, ska vi inte tro utan veta att vi handlar på rätt sätt.

Hur förberedelserna ser ut rent praktiskt skiljer sig naturligtvis en hel del beroende på om man gör dem som privatperson för sin familjs skull eller som företagsledare, medlem i en krisgrupp eller ansvarig för en mer övergripande form av krisorganisation. 

För en privatperson är krisförberedelserna frivilliga och en grundläggande kunskapshöjning i krishantering samt en öppen dialog hemma med familjen och med det sociala nätverket räcker långt. Däremot omfattas privata och statliga företag av lagen AFS 1999:7. De har därmed ett juridiskt ansvar och en skyldighet att ombesörja krisstöd, planering och utbildning för sina anställda. 

Förutom de juridiska aspekterna finns det flera viktiga skäl för företaget att se till att det finns en fungerande krisgrupp inom den egna organisationen. Genom att på en gång omhänderta anställda som har drabbats och bemöta dem på rätt sätt hjälper man dem att snabbare komma igång med sin krisprocess. På det sättet spar man tid och undviker ohälsa, vilket på en och samma gång gynnar personalen, produktionen och ekonomin. Det blir en vinn-vinn situation för alla inblandade. Kunskapen som finns i företaget kan även användas i andra sammanhang när det gäller personal och ledarskap.





2008 Naudiz ISBN 978-91-633-1282-3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar